الرئيسية / التحقيق العام Radio Pers / National Assembly Speaker Reiterates Dijbouti’s Support for Moroccanness of Sahara

National Assembly Speaker Reiterates Dijbouti’s Support for Moroccanness of Sahara

National Assembly Speaker Reiterates Dijbouti’s Support for Moroccanness of Sahara

Djibouti’s National Assembly Speaker Dileita Mohamed Dileita reiterated Wednesday in Rabat his country’s support for the Moroccanness of the Sahara 

During talks with the Speaker of the Moroccan House of Councillors, Enaam Mayara, Dileita pledged his country’s commitment to support and defend this position in all regional and international events, according to the press release. Dileita said that the main objective of his visit to the Kingdom at the head of a high-level parliamentary delegation was to learn more about the Moroccan parliamentary experience, praising the friendly relations between the two countries and the continuous momentum they have enjoyed in recent years. Dileita also stressed the need to elevate these relations of economic cooperation to the level of the exceptional political relations between the two countries, highlighting the strategy of diversification of partnerships advocated by the Kingdom at the regional and international levels, which is nothing but a tangible example of the Kingdom’s African roots. For his part, Mayara praised the excellence of the political relations between Morocco and Djibouti, based on mutual trust and respect, pointing out that the two countries share the same visions on a number of regional and international issues. In this regard, the Moroccan official welcomed the support of the Republic of Djibouti for the Moroccan Sahara; a support that will undoubtedly contribute to finding a lasting political solution to this artificial conflict and thus contribute to greater stability in the region. After several explanations of the Moroccan parliamentary experience, Mayara stressed the need to strengthen parliamentary cooperation by accelerating the pace of cooperation and exchanges of visits, experiences and expertise. In this context, Mayara proposed the creation of an economic forum bringing together businessmen from both countries to promote investment initiatives in various fields.  / CORCAS

**********************************************

رئيس الجمعية الوطنية لجمهورية جيبوتي يجدد تأكيد دعم بلاده الثابت لمغربية الصحراء

06-07-2023
جدد رئيس الجمعية الوطنية لجيبوتي، ديليتا محمد ديليتا، أمس الأربعاء بالرباط، تأكيد دعم بلاده الثابت لمغربية الصحراء.
وذكر بلاغ لمجلس المستشارين أن السيد ديليتا عبر خلال مباحثات أجراها مع رئيس المجلس، النعم ميارة، عن التزام جمهورية جيبوتي بالدفاع عن هذا الموقف في كل المحافل الإقليمية والدولية.
وأضاف البلاغ أن المسؤول الجيبوتي نوه بعلاقات الصداقة التي تجمع بلده والمغرب “التي شهدت دينامية متواصلة خلال السنوات الأخيرة”، مشيرا إلى أن زيارته للمملكة على رأس وفد برلماني هام تهدف بالأساس إلى الاطلاع على التجربة البرلمانية المغربية “المتميزة”.
وشدد في هذا السياق على ضرورة الارتقاء بعلاقات التعاون الاقتصادي إلى مستوى العلاقات السياسية المتميزة بين البلدين، منوها بالاستراتيجية المتبعة من قبل المغرب في تنويع الشراكات إقليميا ودوليا مع إعطاء مضمون حقيقي للعمق الإفريقي في علاقات المملكة مع بلدان القارة الإفريقية.
من جانبه، أشاد رئيس مجلس المستشارين بجودة العلاقات السياسية بين المغرب وجيبوتي، والقائمة على الثقة والاحترام المتبادل، مشيرا إلى أن البلدين يتقاسمان نفس الرؤى والمواقف تجاه عدد من القضايا الإقليمية والدولية.
وأعرب في هذا الإطار عن امتنانه للموقف الثابت لجمهورية جيبوتي الداعم لمغربية الصحراء، معتبرا أنه “سيساهم لا محالة في إيجاد حل سياسي ودائم لهذا النزاع المفتعل، وجلب الاستقرار للمنطقة في ظل التحديات الأمنية والتنموية التي تواجهها”.
من جهة أخرى، وبعد أن قدم شروحات حول التجربة البرلمانية المغربية، لاسيما ما يتعلق بتركيبة مجلس المستشارين ووظائفه الدستورية، شدد السيد ميارة على ضرورة تعزيز التعاون البرلماني، وذلك بالرفع من وتيرة التنسيق وتبادل الزيارات والخبرات والتجارب، معربا عن استعداد المجلس لمواكبة هذه العلاقات وجعلها آلية لتحفيز حكومتي البلدين على تعزيز التعاون الاقتصادي وتنمية المبادلات التجارية وغيرها من أوجه التعاون الثنائي.
واقترح السيد ميارة في هذا الإطار إحداث منتدى اقتصادي يجمع رجال الأعمال بالبلدين من أجل استثمار فرص التعاون المتاحة في عدد من المجالات.
-عن / كوركاس-

عن editor

شاهد أيضاً

في الدورة 55 لمجلس حقوق الانسان

Historisch record… La presse dit : Un corner préparé et présenté par le journaliste Abderrahim …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *