Telegraaf-Mensheid-pers1333
الرئيسية / RETTERDAM PERS / De federale staat…..الدولة الفيدرالية

De federale staat…..الدولة الفيدرالية

De federale staat

België werd in 1830 onafhankelijk. Tussen 1970 en 1993 evolueerde het land tot een efficiënte federale structuur. Dit gebeurde via vijf staatshervormingen (in 1970, 1980, 1988-89, 1993 en 2001). Daarom zegt het eerste artikel van de Belgische grondwet vandaag: “België is een federale staat, samengesteld uit de gemeenschappen en de

الدولة الفيدرالية

نالت بلجيكا استقلالها عام 1830 بين عامي 1970 و 1993  تطورت البلاد إلى هيكل فدرالي فعال

حدث هذا من خلال خمسة إصلاحات حكومية (في 1970 و 1980 و 1988-1989 و 1993 و 2001). هذا هو السبب في أن المادة الأولى من الدستور البلجيكي تقول اليوم: “بلجيكا دولة اتحادية ، تتكون من المجتمعات والأقاليم”. تم تنفيذ الإصلاح السادس للدولة في عامي 2012 و 2014.

لم تعد سلطة اتخاذ القرارات مملوكة حصريًا للحكومة الفيدرالية والبرلمان الفيدرالي. أصبحت البلاد الآن في أيدي العديد من الشركاء الذين يمارسون سلطتهم بشكل مستقل في مجالاتهم.المجتمعات جرت إعادة توزيع الصلاحيات على خطين. يتعلق السطر الأول باللغة ، وفي سياق أوسع ، بكل ما يتعلق بالثقافة. هذا خلق المجتمعات. يشير مفهوم “المجتمع” إلى الأشخاص الذين يشكلون مثل هذا المجتمع وإلى الرابطة التي توحد هؤلاء الأشخاص ، وهي لغتهم وثقافتهم. تقع بلجيكا على خط الصدع بين الثقافتين الجرمانية واللاتينية. وهذا ما يفسر سبب وجود ثلاث لغات رسمية للبلاد: الهولندية والفرنسية والألمانية. لهذا السبب يوجد في بلجيكا اليوم ثلاث مجتمعات: المجتمع الفلمنكي ، والجالية الفرنسية ، والمجتمع الناطق بالألمانية. وبالتالي فإن هذه المجتمعات تنتمي إلى المجموعات السكانية. كان الخط الثاني من إصلاح الدولة مستوحى تاريخيًا من المصالح الاقتصادية. تعبر المناطق ، التي سعت إلى مزيد من الاستقلال الاقتصادي ، عن هذه المصالح. أدى ذلك إلى إنشاء ثلاث مناطق: المنطقة الفلمنكية ومنطقة العاصمة بروكسل ومنطقة والون. إنها تشبه إلى حد ما الولايات الأمريكية و “Länder” الألمانية.

تنقسم الدولة كذلك إلى 10 مقاطعات و 581 بلدية.

الدولة الفيدراليةومع ذلك ، تحتفظ الدولة الفيدرالية بسلطات مهمة ، بما في ذلك في مجال الشؤون الخارجية والدفاع الوطني والعدالة والمالية والضمان الاجتماعي وأجزاء مهمة من الصحة العامة والشؤون الداخلية … ومع ذلك ، فإن المجتمعات والأقاليم مختصة أيضًا بالعلاقات الخارجية .

وزارة

 السياحة

البلجيكية

 

 

gewesten”. In 2012 en 2014 kwam de zesde staatshervorming tot stand.

De macht om beslissingen te nemen behoort niet langer exclusief toe aan de federale regering en het federaal parlement. De leiding over het land is nu in handen van verschillende partners, die onafhankelijk hun bevoegdheden uitoefenen in hun domeinen.

De gemeenschappen

De herverdeling van de bevoegdheden verliep langs twee lijnen. De eerste lijn heeft te maken met taal en, in een ruimer kader, met alles wat de cultuur aangaat. Hierdoor ontstonden de gemeenschappen. Het concept “gemeenschap” verwijst naar de personen waaruit zo’n gemeenschap bestaat en naar de band die deze personen verenigt, namelijk hun taal en cultuur. België ligt op de breuklijn van de Germaanse en de Latijnse culturen. Dit verklaart waarom het land drie officiële talen telt: het Nederlands, het Frans en het Duits. Daarom heeft België vandaag drie gemeenschappen: de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap en de Duitstalige Gemeenschap. Deze gemeenschappen stemmen dus overeen met de bevolkingsgroepen.

De gewesten

De tweede lijn van de staatshervorming werd historisch geïnspireerd door economische belangen. De gewesten, die naar meer economische autonomie streefden, drukken deze belangen uit. De oprichting van drie gewesten was hiervan het gevolg: het Vlaamse Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waalse Gewest. Ze zijn tot op een zekere hoogte vergelijkbaar met de Amerikaanse Staten en de Duitse “Länder”.

Het land is verder nog verdeeld in 10 provincies en 581 gemeenten.

De federale staat

Toch houdt de federale staat belangrijke bevoegdheden, onder meer op het vlak van buitenlandse zaken, landsverdediging, justitie, financiën, sociale zekerheid, belangrijke delen van volksgezondheid en binnenlandse zaken… De gemeenschappen en de gewesten zijn echter ook bevoegd voor buitenlandse betrekkingen

belgium.be

Informatie en diensten van de overheid

عن editor

شاهد أيضاً

عبد الرحيم الفقير الادريسي : مسار صحافي مغربي يتألق في سماء أوروبا

من حرب العراق إلى حرب الاعلام يزخر المغرب برجال نقشوا ذاكرة الزمن وطبعوا عليها بحروف …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Telegraaf-Mensheid-pers1333